دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
23 فروردين 1399 - 18:46
تأملى بر سهم ناجا در تحقق شعار سال

جهش تولید زیر چتر امنیت

انتخاب عنوان جهش تولید براى سال ۹۹ در میان تمامى التهابات سیاسى، نظامى و اقتصادى بیانگر اهمیت معیشت و رفاه جامعه در منظومه فکرى مقام معظم رهبرى (مدظل هالعالى) است که جز با رونق و جهش تولید محقق نمی شود.
نویسنده :
ناصر زینعلی
کد خبر : 5952

پایگاه رهنما:

انتخاب عنوان جهش تولید برای سال ۹۹ در میان تمامی التهابات سیاسی، نظامی و اقتصادی بیانگر اهمیت معیشت و رفاه جامعه در منظومه فکری مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) است که جز با رونق و جهش تولید محقق نمی‌شود.
شعار «جهش تولید» نام‌گذاری خوب و هدف‌گذاری مطمئنی برای اقتصاد ایران است که اگر به‌خوبی دنبال شود بخش مهمی از موضوع استقلال اقتصادی کشور را تأمین می‌کند. چنین حرکتی نیاز به نهاد‌ها و محرک‌های خاص دارد و هرچند وظیفه اصلی بر عهده سازمان برنامه‌وبودجه، مجلس شورای اسلامی، قوه‌ی قضائیّه، مجموعه‌های دانش‌بنیان و جوان مبتکر است، اما امنیت اقتصادی زیربنا و بستر شکوفایی اقتصادی است که از این رهگذر نقش نیروی انتظامی معنا و مفهوم خاصی پیدا می‌کند.

در واقع، مزین کردن شعار سال به نام «جهش تولید» برای دومین سال متوالی برآیند آن است که همچنان مسائل اقتصادی و شاخص‌های آن (تولید) پربسامدترین کلیدواژه در منظومه فکری مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) است. در این راستا نیروی انتظامی به‌عنوان یک سازمان فراهم‌کننده خدمات انتظامی در جهت برقراری نظم و امنیت در کشور از طریق کارکرد‌های خود می‌توانند و باید در «جهش تولید» به‌عنوان یک راهبرد کلان ملی اثرگذار باشد. ناجا از یک‌سو به‌عنوان یک سازمان عمومی می‌توانند با ارتقای سامانه‌های مدیریتی و نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود به تحقق برخی بستر‌های جهش تولید مانند اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی، رشد بهره‌وری در ارائه خدمات انتظامی، عمومی و اجتماعی، توسعه دانش‌بنیانی در ارائه خدمات مذکور و نیز توسعه سرمایه‌های انسانی ناجا به‌عنوان بخشی از سرمایه‌های انسانی کشور اقدام کند و از سوی دیگر با کارکرد‌های ذاتی و سازمانی خود می‌تواند در سطح ملی از طریق فراهم‌سازی خدمات عمومی و اجتماعی برای فعالان در عرصه اقتصاد ملی از یک‌سو و برخورد با مخاطرات و ایجاد نظم و امنیت مرزی و داخلی که در نهایت امنیت اقتصادی را مدد می‌رساند، زمینه‌ساز تحقق بهتر سیاست‌ها و اهداف اقتصاد مقاومتی باشد. برای مثال گرچه دستگاه‌های زیادی در زیرمجموعه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در امر مقابله با قاچاق درگیرند، اما نیروی انتظامی در عمل، به دلیل حضور فیزیکی در همه مسیر‌های قاچاق کالا از مبدأ تا مقصد، اصلی‌ترین نقش اجرایی در این امر را بر عهده دارد. این نقش به‌گونه‌ای است که اگر به‌درستی به آن پرداخته نشود، سایر اقدامات جلوگیری و مقابله با قاچاق را نیز بی‌اثر خواهد کرد؛ زیرا فعالیت‌های قاچاق و اقتصاد زیرزمینی هم بر جریان تولید و اشتغال و سطح و ساختار آن تأثیر می‌گذارد و هم در تقسیم و توزیع درآمد و ثروت بین بخش‌های مختلف جامعه مؤثر است. از طرفی تعامل و هم‌افزایی با شرکت‌های دانش‌بنیان و برخوردار از نیروی‌های جوان خلاق و مبتکر، هم موجب تسریع و تسهیل در انجام مأموریت‌های نیروی انتظامی می‌شود و هم اقتصاد دانش‌بنیان رشد و نمو پیدا می‌کند. پس بااین‌وجود رفتار فردی و سازمانی در نیروی انتظامی در تحقق شعار سال و اهداف آن اهمیت خاصی پیدا می‌کند.

نتیجه کلی آنکه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با بهره‌مندی از چشمه زلال ولایت، برای رسیدن به نقطه مطلوب و همچنین عملیاتی شدن شعار سال، در کنار دولت، نیرو‌های مسلح، تولیدکنندگان و مردم متعصبانه ایستاده و چتر همگانی خود را گسترانیده؛ از این منظر هم‌افزایی برای تحقق جهش تولید در سال ۹۹ به‌عنوان یکی از راهبرد‌های اساسی و بنیادین نسخه اقتصاد مقاومتی است که نه‌تن‌ها آسیب‌پذیری و حساسیت اقتصاد ملی را در برابر تکانه‌ها تقلیل می‌دهد، بلکه موجب رشد و شکوفایی اقتصادی می‌شود.
بنابراین، در شرایط مطلوب، ناجا از یکسو به‌عنوان یک سازمان عمومی با تحول در جهت‌گیری‌ها و بهره‌گیری از مدیریت داخلی خود می‌تواند به تحقق شعار سال در درون مجموعه ناجا کمک کند و از سویی با اجرای بهتر وظایف ذاتی به تحقق اهداف رونق و جهش تولید مدد رساند.

ارسال نظرات